piątek, 7 grudnia 2012

Leniwy chleb leniwego piekarza

Czemu leniwy chleb? Gdyż nie wymaga od nas wiele wysiłku. Wystarczy wymieszać składniki, odstawić do wyrośnięcia, nastepnie schować do lodówki...i w ten sposób może 'leniuchować' tam do 15 dni. Jednak jest jeden warunek. Żeby był dobry musi spędzić w lodówce co najmniej 3 dni. Chleb odpoczywa, a drożdże pracują na jego smak i aromat.

Ja zrobiłam z połowy porcji, ale jeśli macie ochotę zrobcie z całości składników. Po 3 dniach można upiec jeden bochenek i mieć potem ciasto na jeszcze jeden ;-)

Chlebek ma bardzo chrupiacą skórkę i puszysty, napowietrzony miękisz. Delikatny i łagodny. Coś wspaniałego.


Łatwy chleb pszenny na drożdzach
(przepis znalazłam na tym blogu)

- 700g letniej wody,
- 20g soli,
- 20g świeżych drożdży lub 1,5 opakowania suchych,
- 1kg mąki pszennej chlebowej


Wszystkie składniki umieszczamy w misce. Energicznie mieszamy je łyżką, aż do uzyskania jednolitego ciasta. Przykrywamy ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce do wyrośnięcia na ok. 2h. Po tym czasie odgazowyjemy ciasto uderzając w nie pięścią ;-))) wkładamy do miski 3 razy większej niż objętość ciasta, szczelnie przykrywamy i wkładamy do lodówki. Chleb może tam spędzić 15 dni max. Im dłużej leżakuje, tym będzie lepszy.

UWAGA! Chleb w lodówce bardzo rośnie, więc ważne jest, by miska, w której bedzie leżakować była odpowiednio większa :)

W dniu wypieku z ciasta uformowac bochenek i odstawić go jeszcze raz do wyrosniecia w ciepłe miejsce na ok. 1h. Chleb można posypać ulubionymi ziarnami. Piec w temp. 200 stopni (oryginalny przepis przewiduje temp. 240 stopni) przez ok. 45-50 minut. Studzić na kratce.

23 komentarze:

  1. WYgląda pysznie, bardzo kuszące. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Genialne! Pieczesz, kiedy masz ochote :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten chleb bardzo mi się podoba!
    Do 15 dni piszesz...
    Wypróbuję.

    OdpowiedzUsuń
  4. Merci pour le clin d'oeil:) et je suis ravie que cette recette t'ai plu

    OdpowiedzUsuń
  5. Rewelacja, kusi by zrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  6. och, chyba widzę kandydata na mój drugi chleb w życiu:) bo jego nazwa idealnie do mnie pasuje:)

    OdpowiedzUsuń
  7. oo chlebus ;) ja swojego jeszcze nie piekłam, a ten wydaje się być łatwy i szybki do zrobienia ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Jeszcze nie próbowałam tak długo chlebka rozleniwiać!
    Zwykle piekę na drugi dzień a i tak wyrasta mi z lodówki...
    Pozdrawiam!

    http://vegarnkowo.blogspot.com/2012/11/chlebek-rosnacy-w-lodowce.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kasiu, akurat w tym przepisie nie jest najważniejsze to, żeby chleb wyrósł, ale to, by nabrał smaku chleba zakwasowego poprzez kilkudniowe działanie drożdzy w lodówce. Pozdrawiam!!

      Usuń
  9. Ale genialne! Raz się człowiek babrze z ciastem i ma kilka bochenków... Wspaniałe :)

    OdpowiedzUsuń
  10. chrupiący pszenny chleb - pycha !
    półtora opakowania suchych drożdży - niedawno kupiłam 7 gramowe opakowanie ale nie wiem czy to "standard " ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydaję mi się,że tak. Nie widziałam w Polsce innej gramatury drożdży instant niż 7g. Pozdrawiam :)

      Usuń
  11. Nie ma to jak domowy chleb .... po prostu wspaniały:) ...a jak jeszcse ma mocno chrupiacą skórkę to jestem ugotowana:) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. przepis na ten chleb muszę koniecznie wypróbować :) dzięki i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  13. Podoba mi się taki przepis na chlebek :-)

    OdpowiedzUsuń
  14. Zaintrygował mnie ten przepis bardzo, bardzo...

    OdpowiedzUsuń
  15. Its not my first time to go to see this website, i am
    visiting this web site dailly and get good facts from here every day.


    Feel free to visit my web-site ... jersey shop
    My web site cheap jersey

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo smaczny chlebe i k .Upieklam juz dwa bochenki w odstepie dni ,mialy 8 i 10 dni leniuchowaniani .Dzis zarobilam kolejne dwa ,bede piekla jeden za tydzien a drugi za dwa .Polecam .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Faktycznie chlebek jest bardzo pyszny. Robię go bardzo czesto :)

      Usuń
  17. Czy można składniki wyrobić w malakserze? Czy ma to jakieś znaczenie dla wyrośnięcia ciasta?
    Elżbieta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można zaryzykować wyrobienie składników w malakserze na najniższych obrotach :)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...